Tyskland

okej nu ska ni få reda på lite om min resa ^^
 
Fredag:
Vi tog ett tåg från norrköping halv sex vi bytte tåg i malmö där jag och amelia fick springa så vi skulle hinna med tåget *suck* och självklart tappade jag nycklarna till min väska duktig som jag är xD men vi kom med tåget och hitta rätt hytt till slut och jag säger bara att dom är minimala xD och om man sover högst upp så är det sjukt varmt :O vi va uppe på färjan ett litet tag där dom andra tyckte det va jätteskönt (utomhus) men jag höll på att frysa ihjäl xD vi gick även in i den lilla affären som finns på färjor typ alla köpte vatten och jag köpte skittles ^^ det va gott Malin har rätt (: Sen gick vi ner till tåget och la oss det tog ett bra tag för mej att somna dels för att det var så varmt och de lät mycke från färjan!

Lördag:
 Idag kl 6 på morronen var vi framme i Tyskland och skulle gå av tåget och det är alldeles för tidigt för en lörda morron xD vi tåg tunnelbanan till svenska kyrkan och där dumpa vi väskorna och jag amelia frida och tuva sprang till affären för att köpa frukost dom kollade väldigt konstigt på oss när vi kom med typ åtta limpor och tre paket med ost och skinka och 40 st småyoghurtar xD efter frukosten så åkte vi till en marknad vi hittade förra året (: vi köpte jordgubbar igen och den här gången gick vi in i parken som fanns där den va jättefin så vi satt och njöt av solen (:

Efter det så åkte vi till bombkyrkan ^^ kan inte stava till det på tyska men den heter typ gedeschänistkirke xD där va det en läskig bronsgubbe som stirra på mej och typ flörta med mej :O xD Och efter det fick vi äntligen komma till vandrarhemmet ^^ och i år luktade det inte surkål och rök i hela huset för dom hade bytt ägare och personal ^^ Jag tuva Frida och Amelia fick dela rum ^^ det va minimalt och utan toa men vi fick en balkong istället ^^ Efter att vi hade fått lite tid att fixa rummen och så så skulle vi äta och det blev en liten kinaresturang så vi tog med maten ut i en park och satt där och åt ^^ Lydia käka upp den asstarka såsen ut att blinka typ :O blev helt chockad ju :O Sen läkte vi under hökens vingar kom xD sen gick vi till kyrkan och hade en liten aftonbön sen till vandrarhemmet och sov tidigt vi somnade redan vi elva typ xD

Söndag:
På söndagar så är allting i tyskland stängt så då passade vi på att åka till sachenhausen (hur de nu stavas)
Och i år hade vi en guide med oss han hette Jens och verkade vara lite gay xD Men vi tog tåget dit och gick vägen som fångarna gick det gick faktist riktigt bra i år konfirmanderna va lugna och lyssnade (: Efter vi hade kollat klart där så gick vi till samma resturang som förra året (: dom hade lika god mat i år med vi åt snitzel och pomme (: Sen gick vi till vandrarhemmet och typ slöa där och duscha sen hade vi ledarmöte för patrise fick damp på väg hem från arbetslägret *suck* typ skällde ut amelia på tåget och shit! Men sen gick vi och åt igen xD på en pizzeria där jag och amelia insåg att åh nej swiebhen inte alls va svamp utan de va lök och det va massor med lök *suck* men det pizzan va god sen när ja hade pillat bort all svamp xD sen gick vi "hem" och typ sara och mickis kom in och prata massa med oss (: det var kul ^^Sen sov vi ^^ typ vid tolv tror ja ^^

Måndag:
Idag var det shopping dag ^^ men först så kollade vi lite där hitlers bunker hade varit det va lite läskigt för den sandlådan som dom brände hans och eva brauns kroppar i lekte de små barn i nu de va ganska hemskt faktis :/ och sen så sprang vi omkring lite på minnesplatsen där det står massor av stenblock typ vet inte riktit hur ja ska förklara så det kommer en bild istället ^^ Men efter det gick vi till brandenburger tour som är ett stort torg typ kommer inte rikitit ihåg men kommer en bild därifrån med ^^ Men sen tog vi bussen till alexanderplatz och shoppingen ^^ Vi sprang runt på lite olika ställen och shoppade ^^ Efter det så åkte vi till svenska kyrkan tror jag kommer inte riktit ihåg ^^ men sen åkte vi hem och sov ^^

Tisdag:
Idag var det åka hem dag men inte förän sent på kvällen ^^ så först bar det av till murmusèt så vi tog massa roliga kort på muren (det lilla som är kvar där utanför) Sen gick vi in i en liten kyrka som finns där också (: Efter det så tog vi spårvagnen till Checkpoint Charlie där vi han gå omkring i typ en kvart och på den lilla tiden han amelia bli attackerad av en mugg med flaggor och tanten i affären blev asarg xD Men sen bestämdes de att jag Amelia Frida Tuva Anna och Sofia skulle åka till svenska kyrkan innan dom andra så vi fick köpa massa mat igen xD Men på vägen dit så lyckades vi hamna på ett tåg som som hade blivit avstängt xD Så en snygg kille kom fram och börja prata med oss och hjälpte oss ^^ sen blev vi kontrollerade också och vi hade en biljett för fem personer men vi var sex stycken xD så sofia fick låtsas att hon va tolv år xD och vi lyckades xD så efter de och nåra tunnelbanebyten så lyckades vi komma fram xD så vi plockade fram det vi hade kvar sen frukosten på lördan och frida och amelia gick och köpte mer :P sen så pratade Thomas (en svensk präst i berlin) xD och han känner fortfarande igen mej xD (min familj och hans familj typ känner varandra) det va faktist väldigt interessant men man va så trött så man höll på att somna ändå (stackars Thomas) Sen fick vi äntligen se rummet där dom hjälpte till att gömma judar under kriget ^^ dom lovade oss det förra året men då hann vi inte ^^ men det va jättelitet och snetak tänk va hemskt att sitta där och gömma sej i flera dar :/ Men sen så planera dom sin konfirmation lite (vi ungledare missa det mesta) för vi fick bära väskor istället xD eller dom andra ja va första dörrvakt ^^ för mina knän pajja i år igen *suck* men sen så sjöng vi (ja är med i sånggruppen) och sen så gick vi och åt på den där pizzerian igen (: den här gången tog både jag och Amelia pasta så vi slapp lök xD sen hämta vi väskorna och åkte till stationen där vi gick på tåget och typ somna väldigt fort och ellinor va jättesnäll och sov högst upp så jag slapp klättra på stegen (:

Onsdag:
idag gick vi upp vid halv åtta ungefär för att gå av i Malmö och byta tåg till norrköping men vi fick vänta en timme så vi köpte frukost på pressbyrån (dom måste ha blivit rika) xD sen satte vi oss ner på golvet och åt folk kollade väldigt konstigt på oss säger ja bara xD sen gick vi på tåget och alla va allmänt sega men jag frida anna emil och mattias satte oss i bistron och hade lite kul ett tag innan en riktig surkärring kom och typ gnällde på oss *suck* till slut kom vi hem i alla fall (: och alla är vid liv och ingen är kvarglömd i tyskland de vill säga en lyckad resa ^^

        
1. Frida vid minnesplatsen 2. alla ledare vid Brandenburger tour
3. Jag Anna och Frida vid muren
4. jag på både öst och väst sidan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0